“Laat maar eens zien wat en waarom deze campagne heeft opgebracht!” zei de CFO tegen het Hoofd Marketing. Al ruim een kwart eeuw gebruiken we (of althans de marketeers) ‘marketingmix-modellering’ als recept voor het toewijzen van marketingmiddelen. ‘Marketingmix’ staat dan voor de wijze waarop de basale marketinginstrumenten worden ingezet in marketingbeleid en – campagnes: de […]
Naar nieuwe businessmodellen
Vooral de (informatie)technologie-, media- en telecommunicatiesectoren (TMT) worden gedwongen de manieren waarop zij hun producten en diensten plachten te verkopen en leveren grondig te veranderen. Denk aan de wanhopige pogingen van Nederlandse dagbladen om flexibele abonnementen te slijten, naast experimenten als Topics en Blendle. Maar ook andere sectoren ontkomen er niet aan. Consumenten eisen steeds […]
Intelligente technologie kan niet zonder slimme mensen
We kunnen het niet meer ontkennen: het tijdperk van de intelligente onderneming is aangebroken. AI, cognitive computing en predictive analytics zijn van sf realiteit geworden, en in welhaast alle sectoren dagen snelle en ‘agile’ startups startups traditionele ondernemingen uit om mee te doen – of te verdwijnen. Maar de meeste van die ondernemingen – en […]
Risicomanagement: waakzaamheid rond bedrijfscultuur
De ethiek en de cultuur van een organisatie wordt in de loop van de tijd gemakkelijk ondermijnd door een opeenvolging van op zich onopvallende kleine (in)acties, die sluipenderwijs grotere overtredingen kunnen oproepen. Cultuur en gedrag versterken elkaar in een cyclus die uiteindelijk een positief, dan wel een negatief effect zullen hebben. Die cultuur zit in […]
Met AI verliezen organisaties een van de beste training tools
Jonge advocaten-in-spe leerden vroeger het vak door het verzamelen van jurisprudentie. Stom werk, waar ze veel van leerden.. Deloitte heeft een zogenaamd “apprenticeship model.” Elk jaar weer neemt de organisatie duizenden jonge medewerkers in dienst, in de verwachting dat de meesten hard zullen werken en weer vertrekken zodra ze het idee hebben dat ze ‘marketable’ […]
Star Wars of Star Trek?
Brengt nieuwe technologie ons het paradijs of meer van hetzelfde? Een groeiend precariaat of universele bestaanszekerheid? Peter Thiel, miljardair geworden door Paypal en Facebook, is een dwarse denker. Hij biedt ondernemende jongens en meisjes $100.000 als ze niet gaan studeren, maar een goed idee hebben voor een nieuwe startup. Hij is ervan overtuigd, dat ze […]
Kun je leiden leren?
Velen zien nog steeds een MBA als een sine qua non om carrière te maken. In de bakermat van dat idee, de VS, heeft ongeveer 40% van alle CEO’s dat diploma behaald. Maar meerdere grootschalige onderzoeken hebben aangetoond, dat leiderschap, dat uitsluitend gebaseerd wordt op MBA-professionalisme en de bijbehorende (kille?) logica, niet altijd voldoende is […]
Kennis en talent vormen het nieuwe kapitaal
Ons hele werkende leven zijn we druk met verzamelen, uitgeven, hopen op en zorgen maken over (meer) geld. Zelfs als we zeggen “we hebben geen tijd” om iets nieuws te leren, is dat meestal omdat we zogenaamd te druk zijn – met geld verdienen. Volgens sommigen gaat dat in de nabije toekomst veranderen. Immers, we […]
Betaalt u ook liever €20 per dag voor een auto dan €7250 per jaar?
Ervaren verkopers en goede doelen weten het al lang: een aanbod doen voor ‘een paar cent per dag’ werkt vaak beter dan bijvoorbeeld een korting op het totale bedrag. Uit nieuw onderzoek van de Booth School of Business van de Universiteit van Chicago blijkt inderdaad dat herhaalde kleine betalingen de tevredenheid van consumenten over hun […]
Bedrijfstakken en –sectoren zijn zó ouderwetse silo’s…
De digitalisering dringt inmiddels door tot in alle haarvaten van onze maatschappij en economie. Wij consumenten (B zowel als C) verwachten steeds meer brede, naadloos geïntegreerde en gepersonaliseerde dienstverlening. Een van de gevolgen is dat die verwachtingen ook de grenzen tussen traditionele sectoren zullen doen verdwijnen of in elk geval vervagen. In plaats van de […]