Vertrouwt u uw bank?

In november 2016 al  bood de Royal Bank of Scotland formeel excuses aan voor de manier, waarop zij vooral MKB-bedrijven in het Verenigd Koninkrijk placht te behandelen. Deze verontschuldigingen waren een reactie op de malafide dienstverlening door de bank, die in de laatste bankencrisis door de Britse overheid gered moest worden. De bank beloofde tot […]

Behavioral Economics en het MKB

Als u nog nooit gehoord had van ‘behavioral economics’ of gedragseconomie vóórdat Richard Thaler er een Nobelprijs voor kreeg bent u de enige niet. De gedragseconomie stelt, dat de consument geen rationele homo economicus is, die steevast kiest voor de beste kwaliteit tegen de laagste prijs –  zo’n gemakkelijk handvat voor marketeers. Nee, de consument […]

Smart Cities en de AVG/GDPR

De veelbesproken gegevensbeschermingsverordening GDPR van de EU treedt op 25 mei 2018 in werking. De verordening bestrijkt onder de noemer persoonlijke privacy een brede scala aan issues,  waarbij de nadruk ligt op ( de beveiliging en zekerstelling van) gegevens die tot een individu herleidbaar zijn en het recht om te worden vergeten. De GDPR (in […]

Dreigt disruptie ook in uw bedrijfstak?

We spreken van een disruptieve ontwikkeling, als een jonge en kleine onderneming op basis van nieuwe technologie met relatief weinig middelen in staat blijkt, de positie van traditionele marktleiders te ondergraven. Denk aan Airbnb, dat in luttele jaren méér kamers aan kan beden dan de traditionele hotelketens.  Er heersen nogal wat misverstanden rond die disruptie. […]

Onderzoek wijst uit: linkse mensen zullen waarschijnlijk altijd lelijker blijven dan rechtse

Fysieke aantrekkelijkheid is en blijft een belangrijke sociale factor in onze dagelijkse interacties Sociaal-psychologen toonden al meermalen aan, dat en hoe aantrekkelijkheids-stereotypen en het “halo-effect” onze perceptie van eigenschappen van ‘de ander’ sterk beïnvloeden. Nu is door een hoogleraar van naam (in die kringen), Rolfe Peterson, onderzocht wat het verband is tussen fysieke aantrekkelijkheid en […]

Vijf kenmerken van agile organisaties

Wat zal het dominante organisatorische paradigma zijn, de komende 100 jaar? Hoe zullen bedrijven stabiliteit aan dynamiek koppelen? Welke organisaties zullen in hun niche domineren, en welke ten onder gaan? Het McKinsey paper Agility? It rhymes with stability  beschrijft de paradox die echt ‘agile’, wendbare organisaties overmeesteren, en hoe het ze lukt tegelijkertijd stabiel en […]

Big Brothers bestaan

Het effect van innovatie is exponentieel, wanneer  meerdere innovaties gecombineerd worden. Een vleugje machine learning hier, een dosis robotisering daar, wat Big Data erbij en weer is er een disruptieve nieuwe ontwikkeling. Door bijvoorbeeld vijf nieuwe technologieën te stapelen – zelflerende robots, AI, 3D-printen, big data en blockchain – kan de werktuigbouwsector tot $ 1,6 […]

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven