We spreken van een disruptieve ontwikkeling, als een jonge en kleine onderneming op basis van nieuwe technologie met relatief weinig middelen in staat blijkt, de positie van traditionele marktleiders te ondergraven. Denk aan Airbnb, dat in luttele jaren méér kamers aan kan beden dan de traditionele hotelketens.  Er heersen nogal wat misverstanden rond die disruptie. De belangrijkste is wel, aldus Accenture,  dat zo’n ontwikkeling als bij toverslag opduikt en niet te voorspellen zou zijn. Een andere misvatting is dat je als onderneming niets kunt doen tegen zo’n rampzalige ontwikkeling: het overkomt je. Onzin, zegt Accenture: tegenwoordig kunnen we heel wel voorspellen  dat en waar de volgende zal plaatsvinden. En met die kennis gewapend wordt ‘disruptie’ eerder een kans dan een bedreiging.

Voor een beter begrip van de aard en reikwijdte van dergelijke revoluties ontwikkelde Accenture de zogenaamde Disruptability Index. Daarin worden  gegevens over disruptors in 20 sectoren (en 98 sub-sectoren) afgezet op twee assen, hetgeen de volgende verdeling in vier kwadranten op levert, vier maten van disruptievatbaarheid: durability, vulnerability, volatility en viability.

Onder durability treffen we ‘mature’ sectoren  als de brouwers en destillateurs. Hoewel bijvoorbeeld het aantal bierbrouwers in de US in tien jaar steeg van 1400 naar 5000 ( volgens Statista) en de voiorkeur van de consument verschuift naar ‘ambachtelijk’,  weten de grote brouwers hier mee om te gaan.

Bij vulnerability  zijn er hoge barrières (als vergunningen en zwaar toezicht) die het nieuwe spelers moeilijk maken. Desalniettemin ervaren de traditionele spelers veel (prijs)druk, en worden ze gedwongen zelf de nieuwste technologieën te adopteren, omdat er veel kapers op de kust zijn.

In de volatility hoek komt veel disruptie voor en dat zal zo blijven. Denk aan de autoleasemaatschappijen, hotels en de financiële dienstverlening.

In het viability-kwadrant treffen we de sectoren die door de nieuwe ICT al enorm veranderd zijn. Disruptie is hier eerder een constante dan een zeldzame gebeurtenis.

Waar plaatst u uw onderneming en branche?  Wilt u weten welke strategie u vervolgens het best kunt volgen, lees dan ‘How Likely Is Your Industry to Be Disrupted? This 2×2 Matrix Will Tell You’, op HBR.org

Marie Curie, twee maal winnares van de Nobelprijs, in 1903 en in 1911, zei het al : “Dans la vie, rien n’est à craindre, tout est à comprendre.” Als je doorhebt hoe het zit, hoef je nergens bang voor te zijn.