Het effect van innovatie is exponentieel, wanneer  meerdere innovaties gecombineerd worden. Een vleugje machine learning hier, een dosis robotisering daar, wat Big Data erbij en weer is er een disruptieve nieuwe ontwikkeling. Door bijvoorbeeld vijf nieuwe technologieën te stapelen – zelflerende robots, AI, 3D-printen, big data en blockchain – kan de werktuigbouwsector tot $ 1,6 miljard besparen.

Het fenomeen zie je misschien wel het meest extreem bij giganten als Alphabet en Amazon, die welhaast alle moderne technologie in eigen huis hebben. Niet alleen gaan ze in drones en zelfrijdende auto’s, ze zorgen met ‘Google for Jobs’ ook voor een revolutie in werving en selectie, en nu komt het moederbedrijf van Google, Alphabet, ook nog met een nieuwe loot die organisaties gaat beschermen tegen hackers.  Het nieuwe kindje van Googles ontwikkelplatform X heeft de naam Chronicle gekregen en noemt zichzelf een ‘cybersecurity intelligence and analytics platform’.

In een blogpost zegt Chronicle CEO Stephen Gillett dat security-bedreigingen met de dag toenemen,  en dat budgettaire beperkingen en tekort aan gekwalificeerd personeel het voor bedrijven en overheden moeilijk maken om bij te blijven. Chronicle zal elk bedrijfje de best denkbare bescherming bieden!En vast niet (erg) duur…

Met de complete Alphabet kennis infrastructuur achter zich, gaat Chronicle het met ‘predictive security’ de traditionele aanbieders op dit terrein moeilijk maken, dat moge duidelijk zijn. Om hun onmisbaarheid nog eens extra te benadrukken, waarschuwt Google tegelijk dat hackers dezer dagen elke week tot wel 250.000 weblogins stelen. Chronicle test momenteel haar platform in nauwe samenwerking met een aantal Fortune 500-bedrijven.

Tja….wie beter dan Google kan voorspellen dat uw security bedreigd wordt? Het weet bijna alles van iedereen, toch?

Deze week werd onthuld dat alle Android-telefoons automatisch een hele reeks gegevens verzenden naar de Google-servers, van GPS-coördinaten tot bij welk wifi-netwerk u in de buurt bent,  of het mooi of slechtt weer is waar u bent, ja zelfs uw dagelijkse verplaatsingen worden vastgelegd. Het gaat hier om een functie waar u in kleine lettertjes  zelf ‘Ja graag!’ tegen heeft gezegd…

Ook deze gegevens worden gebruikt om gerichte advertenties te verkopen, en om de reactie(s) daarop van consumenten te volgen. In principe zouden overheden dezelfde gedetailleerde gegevens over een persoon kunnen opvragen. U heeft er waarschijnlijk nooit van gehoord, maar het gaat om de functie ‘Locatiegeschiedenis’  die al sinds 2009 actief is. Het idee was destijds dat gebruikers met die app hun locatie constant aan vrienden bekend konden maken.

Die app legt dus voor Google vast, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek:

  •     hoe je je verplaatst (bijvoorbeeld lopen: 51%, fietsen: 4%, auto 21%, trein of metro 3%)
  •     De barometrische druk
  •     Of je wel of niet verbonden bent met wifi
  •     Het MAC-adres (een unieke identifier ​​van het wifi-toegangspunt waarmee je bent verbonden
  •     Het MAC-adres, de signaalsterkte en frequentie van elk nabijgelegen wifi-toegangspunt
  •     Het MAC-adres, ID, type en de signaalsterkte van elk Bluetooth-baken in de buurt
  •     Het laadniveau van de batterij van je telefoon
  •     De GPS-coördinaten van je telefoon , inclusief op welke hoogte je je bevindt.

Apple weet dat waarschijnlijk dus ook allemaal… En allerlei afnemers van die technologiegiganten ook.