Consumentenonderzoek social media: wij leveren voortaan zelf de benodigde gegevens

Instagram, Flickr en Twitter: nieuwe en goedkopere bron van bruikbare informatie

Onderzoekers van het Digitale Geografie Laboratorium aan de Universiteit van Helsinki hebben onderzocht, of  en hoe gegevens uit openbare sociale media kunnen worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige activiteiten van bezoekers van 56 Finse en Zuid-Afrikaanse nationale parken.  Zij namen als basis de uitingen van die bezoekers op Instagram, Flickr en Twitter. Deze nationale parken zijn niet alleen publiekstrekkers – ze vormen ook de hoeksteen van beleid, gericht op behoud van biodiversiteit. Parkbeheer en strategische planning kunnen dus niet zonder actuele informatie over bezoekersgedrag en inzicht in te verwachten ontwikkelingen.

Consumentenonderzoek social media
“De met natuurbescherming belaste instellingen beschikken vaak niet over de middelen – die Amazon en andere grote bedrijven wel hebben – om op traditionele manieren bezoekersenquêtes uit te voeren. De vraag was: bieden data uit de sociale media een nieuwe en goedkopere bron van bruikbare informatie?”, aldus Dr. Enrico Di Minin van de onderzoeksgroep. In het onderzoek werden gegevens ontleend aan Instagram, Twitter en Flickr vergeleken met de resultaten van ‘klassiek’ consumentenonderzoek. Analyse van Instagram blijkt de meest ‘juiste’ gegevens op te leveren voor monitoring van bezoekers en het tijdig identificeren van nieuwe trends.

Uit eerder onderzoek van de groep was al gebleken, dat gegevens  die gelezen worden uit openbare sociale media kunnen worden gebruikt om in zicht te krijgen in wat bezoekers het liefst zien in de parken, en wat voor soort activiteiten ze uitvoeren. “Wij hebben vast kunnen stellen, dat die data uit openbare ‘posts’ overeenkomen met wat de bezoekers rapporteren, als hen als consument gevraagd wordt naar hun activiteiten en wensen, en zelfs met de schommelingen in bezoekersaantallen”, zegt onderzoekster Anna Hausmann, die de voorkeuren van bezoekers van Afrikaanse nationale parken in kaart bracht.

Social media feeds  blijken daarnaast ook een bruikbare bron voor identificatie van nieuwe trends binnen beschermde gebieden – een terrein waar de graditionele consumentenbevraging tekort schoot. “In Fins Lapland bijvoorbeeld signaleerden we al vroeg de opkomst van nieuwe vormen van buitenactiviteiten, zoals winterfietsen en kitesurfen!”

De analyse van social-mediaplatforms opent volledig nieuwe mogelijkheden om inzicht te krijgen in wat en waar consumenten ervaren en waarderen.

Journal Reference:

Henrikki Tenkanen, Enrico Di Minin, Vuokko Heikinheimo, Anna Hausmann, Marna Herbst, Liisa Kajala, Tuuli Toivonen: Instagram, Flickr, or Twitter: Assessing the usability of social media data for visitor monitoring in protected areas. Scientific Reports, 2017; 7 (1)

Arne Lasance begon zijn carrière in de uitgeverij, als journalist voor een managementblad. Snel daarna vervulde hij diverse uitgevers- en managementfuncties. Vanaf begin jaren ‘90 was hij corporate business consultant en projectmanager voor intranet- en internetpublishingprojecten.
Posts created 138

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven