Geld lijkt niet langer het belangrijkste te zijn, dat mensen motiveert om elke dag naar hun werk te gaan. Millennials in de Verenigde Staten blijken andere waarden te hebben en waarderen, op sociaal en economisch vlak, dan hen voorgaande generaties, zo blijkt uit een nieuw rapport van het Amerikaanse Census Bureau Time dat gebaseerd is op een opdracht van verzekeraar Metlife.
Uit de resultaten blijkt dat negen van de tien jongeren een bedrijf zouden kiezen met dezelfde waarden als zij zelf hoogachten, in plaats van te gaan voor een baan elders die meer betaalt. Ze zijn zelfs bereid daarvoor een vrij forse salariskorting te accepteren!
Gemiddeld zeggen ze in dat geval bereid te zijn een korting tot 21% op de koop toe te nemen. En dat gold niet alleen voor en bij de hoogstbetaalden: mensen die minder dan $ 50.000 per jaar verdienden, zeiden ook dat ze nog steeds bereid waren om op zijn minst een deel van hun salaris in te leveren, als dat nodig zou zijn om bij een acceptabel bedrijf te werken.
“Werken wordt steeds meer een deel van de identiteit van mensen”, zegt Jon Richter, vice-president van corporate citizenship voor MetLife. “Naarmate werk en leven samensmelten, wordt werk onderdeel van de persoonlijke ‘branding’ van een persoon. Het werk en de werkgever maken onlosmakelijk deel uit van de eigen identiteit!”
De enquête vroeg meer dan 1.000 werknemers ouder dan 21 jaar in verschillende sectoren waar ze naar op zoek waren bij het selecteren van een nieuwe baan. Driekwart zegt dat ze willen werken voor een bedrijf, dat zich maatschappelijk verantwoord opereert, en met woord en daad laat zien dat het echt geeft om het welzijn van de mensheid en van de gemeenschap waarin het opereert.
De meest opvallende statistieken golden de Millennials, die zelfs 34% minder zouden verdienen als het voor een bedrijf was dat hun opvattingen volledig onderschrijft en ondersteunt. Dat is meer dan het dubbele van het bedrag dat Baby Boomers bereid zijn op te geven.
“Millennials vindt het blijkbaar belangrijk dat een werkgever meer is dan alleen een salarisverschaffer”, zegt Richter. “Ze willen een positief verschil maken in de wereld, ook op hun werk. Het is een verlengstuk van wie ze zijn. ‘
Zowel werknemers als bedrijven hebben baat bij gedeelde waarden, zo blijkt uit de enquête. Driekwart van degenen die voor een bedrijf met passende waarden werkten, meldde hogere tevredenheid over hun baan, was loyaler aan die bedrijven en was meer geneigd om er lang in dienst te blijven.
“Er is dus sprake van een tastbare bedrijfsmatige impact, wanneer de waarden en normen van werknemers en hun werkgever overeenkomen”, zegt Richter.