Bijna niets verandert zo snel als ‘de werkplek’, en om de millennial-generatie te plezieren en accommoderen – de belangrijkste bron van nieuwe werknemers – worden we overspoeld door een stortvloed aan ‘sociale’ en mobiele apps, die de communicatie en onderlinge samenwerking zouden moeten verbeteren en vergemakkelijken. Maar of die op zich de efficiency echt verbeteren?
Niet dus, zo blijkt uit onderzoek. Volgens de Altimeter Group gebruikt de gemiddelde medewerker nog niet de helft van de enterprise collaboration tools die de welwillende afdeling ICT heeft goedgekeurd en geïnstalleerd. Gartner voorspelt dat in de loop van 2017, 25% van de bedrijven hun marktpositie zullen zien verslechteren als gevolg van digitale incompetentie en niet-effectieve reacties op de ‘’ consumerization’ van ICT en hoe deze ‘werken’ potentieel verandert.
Als er een ding inmiddels duidelijk is, dan is het dat organisaties hun opvattingen over ‘werk’, werktijden en de werkplek grondig zullen moeten herzien en aanpassen.
In plaats van de praktijk, waarbij teams of afdelingen hun eigen tools zoeken en opeisen, moeten ondernemingen zich een nieuw holistisch perspectief op de organisatie eigen maken, dat alle traditionele silo’s overschrijft en de facto obsoleet maakt. Met andere woorden: “It’s time for the death of the department!”
Alleen door afstand te nemen van die traditionele verzuiling, kunnen organisaties zichzelf opnieuw uitvinden en echt alle beschikbare data gaan be- en uitnutten. Vanuit die gedeelde data kunnen zowel sales manager als CMO of CFO hun performance optimaliseren, ontdekken waar er systemische ‘disconnects’ bestaan tussen verschillende functies en gezamenlijk de organisatie beter toerusten om de doelstellingen te realiseren.
Wanneer deze nieuwe ‘ideologie’ door de gehele organisatie overgenomen is, zal de business performance op vele aspecten aanzienlijk verbeteren: van een betere dienstverlening aan de klant tot minder verzuim en verloop, van efficiëntere middeleninzet tot beter onderbouwde (‘data-driven’) beslissingen. Omdat eindelijk de gehele organisatie een ‘unified view’ heeft ontwikkeld op de vroeger zo verschillend beschreven en begrepen data.
Eindelijk zullen Sales, Services én Accounting het dan over dezelfde klanten hebben, met bijpassende gegevens. Er wordt geen geld meer verspild door eigen initiatieven en ‘not invented here’ syndromen. Veel overbodige en foutgevoelige processen worden opgeschoond en geoptimaliseerd (wie weet geautomatiseerd?). Medewerkers hoeven geen tijd meer te verspillen aan onnozele werkzaamheden die tot veel ergernis en onverschilligheid leiden.
Hoe breder en dieper het inzicht van de leiding in de performance, des te effectiever kunnen zij sturen. En krijgen ze de tijd om meer aandacht besteden aan strategie en vernieuwing.
Eén gedachte over “Weg met die afdeling – breek de silo’s af!”