Dat artsen geholpen door intelligente systemen betere diagnoses stellen en effectievere zorg verlenen is geen nieuws. Waarom zouden ze dan directies niet ook kunnen helpen?
Eenvoudige repetitieve taken, die kunnen natuurlijk best overgenomen worden door machines, ook als er enige intelligentie bij nodig is. Maar de keuzes die in de C-Suite overwogen en gemaakt worden, die zijn zo uniek en bijzonder – dat proces kun je toch niet automatiseren? Dat kunnen alleen ervaren ‘leiders’ met voldoende kennis, talent en inzicht. Toch?
Toch laten ook medisch specialisten zich tegenwoordig al helpen, door machines die oneindig veel klinische en genetische data analyseren om daarna een diagnose- dan wel behandelsuggestie te spuien. Uit recent onderzoek blijkt dat artsen die zelflerende algoritmen mee laten denken bij de behandeling van uitgezaaide borstkanker 85% minder fouten maakten dan hun collegae die vooral op hun eigen expertise vertrouwden.
Foute beslissingen in de C-Suite zijn dure beslissingen
Ruim 50% van de Fortune 500 bedrijven zullen binnen tien jaar verdwenen zijn, door slordige M&A’s, verkeerd gekozen productinnovaties en mislukte pogingen tot ‘digitale transformatie’. Er wordt ook wel veel gevraagd van de huidige generatie CEO’s, CMO’s en CFO’s. Volgens een onderzoek van McKinsey uit 2015 denkt slechts 16% van de board directors dat ze echt begrijpen hoe de dynamiek van hun bedrijfstak zich ontwikkelt en hoe zij de nieuwste technologie kunnen inzetten om te overleven. Hun business is té complex geworden, en verandert zo snel, dat deze zonder intelligente systemen niet meer is bij te benen.
Kunstmatige Intelligentie wordt dan niet ingezet om leiderschap of governance over te nemen (alhoewel, compliance management…) maar eerder dient men de rol van technologie te zien in termen van augmented board intelligence.
AI (Artificial intelligence) wordt onmisbaar en cruciaal voor de strategische besluitvorming en effectieve kapitaalallocatie. Met AI ondersteunde besluitvorming creëer je een onmisbaar concurrentievoordeel, net als elektriciteit dat deed in de industriële revolutie en ERP-software tijdens de informatierevolutie.
AI heeft de medische wetenschap op drie manieren vooruit geholpen: door de mogelijkheid om enorme hoeveelheden gegevens te analyseren, door daarnaast unieke individuele casussen tot de bodem uit te pluizen en ten derde door wereldwijd best practices vast te stellen en te verzamelen. Daar bovenop komt nog de steeds vriendelijker techniek zelf, zoals in advanced analytics, machine learning, en natural language processing.
Organisaties kunnen met AI ‘het genoom van de eigen organisatie gedetailleerd mappen’ op basis van alle eigen data, en de concurrentiepositie wegen aan de hand van nog bredere dataverzamelingen. Ze kunnen intelligente systemen vragen om alle processen te onderzoeken en optimalisatievoorstellen te doen. Ze kunnen de winstgevendheid verbeteren door optimaal middelen in te zetten. Ze kunne scenario’s uitdenken en uittesten, en zo betere strategische plannen maken.
Directies (en RvC’s) die in staat zijn, zowel cognitief als emotioneel, om een plaats voor AI in te ruimen aan de directie-tafel, vergroten hun voorsprong op ‘legacy’ organisaties steeds verder.