Algoritmen recruitmentsector talent management

Algoritmen in recruitmentsector op zoek naar soft skills?

Het gonst van de geruchten:  Facebook en Linkedin staan op het punt om de werving- en selectiemarkt te ‘uberiseren’. Betekent dat een disruptief einde voor de recruitmentsector?

Het spook van de almaar voortschrijdende automatisering steekt overal zijn dreigende kop op. Zoeken de zelflerende systemen van de social media straks op aanvraag  voor u de beste nieuwe marketeer, CFO of commissaris?  Verslaan de algoritmen de duurste recruiters en headhunters?

Gek eigenlijk – naarmate geautomatiseerde processen onze taken overnemen stijgt de vraag naar competenties die de machines voorshands missen: de zogenaamde ‘soft skills’ worden voor welhaast elke functie cruciaal. Zal Kunstmatige Intelligentie in staat zijn emotionele intelligentie en communicatievaardigheden te meten? In elk geval nu al uw geaardheid en seks-drive

De jacht op talent wordt steeds competitiever en duurder. Forbes schat de markt voor de betreffende diensten op een slordige $200 miljard, en daar ligt dus in elk geval een financiële incentive voor  kunstmatig-intelligente analyse van alle op social media beschikbare data.  Menselijke recruiters mogen  op grond van de huidige privacywetgeving alleen op héél goede gronden de sociale-media-profielen van kandidaten te checken, zo stelde nog onlangs de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Maar of dat soort restricties voor AI gehandhaafd zouden kunnen worden?

Werving en selectie gaan eigenlijk over het voorspellen van toekomstig gedrag. Zal deze kandidaat een positieve bijdrage leveren aan de doelstellingen van de organisatie? Het is onwaarschijnlijk dat  HRM-analytics, hoe ‘predictive’ ook  op afzienbare termijn de menselijke recruiter (geheel) zal kunnen vervangen. Wel zal uit Big Data automatisch een shortlist met kansrijke kandidaten opgesteld kunnen worden. Om uit die groep de best passende te kiezen moeten we maar blijven vertrouwen op de subjectieve ervaring,  het ‘gevoel’ en – ja ook! – de bias van uzelf en uw pee-zetter.

Arne Lasance begon zijn carrière in de uitgeverij, als journalist voor een managementblad. Snel daarna vervulde hij diverse uitgevers- en managementfuncties. Vanaf begin jaren ‘90 was hij corporate business consultant en projectmanager voor intranet- en internetpublishingprojecten.
Berichten gemaakt 142

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven