Ons hele werkende leven zijn we druk met verzamelen, uitgeven, hopen op en zorgen maken over (meer) geld. Zelfs als we zeggen “we hebben geen tijd” om iets nieuws te leren, is dat meestal omdat we zogenaamd te druk zijn – met geld verdienen.
Volgens sommigen gaat dat in de nabije toekomst veranderen. Immers, we staan aan het begin van een revolutionaire ontwikkeling, door de vermaarde futurist Peter Diamandis disruptieve demonetarisering genoemd. Technologie maakt steeds meer tot nu toe dure producten of diensten goedkoper, of zelfs gratis. We spreken van ’monetarisering’ als voor een dienst die eerder gratis was voortaan geld wordt gevraagd (denk aan huishoudelijk werk, pas meegeteld in het BBP als er een monetaire waarde aan gehecht wordt). Demonetariseren is het omgekeerde, denk aan het on-line gratis beschikbaar komen van een encyclopedie of muziek. Oude business modellen gaan ten onder in Schumpeteriaanse ‘creative destruction’. En niet alleen via internet. Onderstaande grafiek uit het boek Abundance van Diamandis laat zien, hoe we in korte tijd voor ruim $900.000 aan producten en diensten hebben ‘gedematerialiseerd’en daarmee gedemonetariseerd.
Deze ‘ontgelding’ zal alleen maar versnellen. Zelfrijdende wagenparken zullen een eind maken aan een van onze duurste aankopen en bezittingen: de eigen auto. Virtual reality stelt iedereen in staat tot op heden ‘onbetaalbare’ genoegens te smaken, zoals concertbezoek in New York of golf spelen in een tropisch resort. Het verschil tussen echte en virtuele realiteit mag nu nog groot zijn – volgende maand is het al weer wat kleiner geworden. Ook onderwijs en gezondheidszorg zullen het moeten ontgelden. De meeste traditionele hoger-onderwijsinstellingen zuchten onder de legacy-kosten van gelaagde hiërarchie en fysieke faculteiten – innovatieve opleiders kunnen de kosten drastisch verlagen door hun diensten uitsluitend online aan te bieden, waar en wanneer de student ze wil afnemen, al dan niet gesubsidieerd door werkgevers die naar talent en kennis hongeren.
Want terwijl goederen en diensten rap worden gedemonetariseerd, wordt kennis steeds waardevoller. Neem het voorbeeld van de zelfrijdende auto. Ford kondigt aan daar 12 miljard in te investeren – Uber betaalde recent $ 700 miljoen voor Otto, een zes maanden oud bedrijf met 70 werknemers. GM Cruise ( één jaar oud!) koopt Lidar. Kennis is meer dan goud waard.
Waarom las president Barack Obama, minstens een uur per dag om bij te blijven? Waarom besteedde Warren Buffett 80% van zijn tijd aan bij-lezen en reflecteren? Waarom heeft Bill Gates altijd minstens één boek per week gelezen? Waarom vinden juist de slimste en drukste mensen één uur per dag de tijd om zich te ontwikkelen (de 5-uursregel)? En heeft u het te druk om in uw eigen vak bij te blijven?
Het is zoals Benjamin Franklin al zei: “Een investering in kennis betaalt de beste rente.” Jammer dat onze politici (en ex-politici, die nu de onderwijswereld naar de hel ‘besturen’) dat maar niet beseffen en alleen over ‘gelijke kansen’ blijven dromen.