Zeven cruciale technologieën

In de Sloan Management Review beschrijft Albert Segars, Distinguished Professor at the University of North Carolina Kenan-Flagler Business School, de zeven belangrijkste technologieën-van-de-toekomst. Dat zijn: pervasive computing, wireless mesh networks, biotechnology, 3D printing, machine learning, nanotechnology, en robotics. Hoe zullen zij de wereld in de komende periode vorm gaan geven?

Voor leidinggevenden is dat de cruciale vraag, en het antwoord zal bepalen hoe binnen niet al te lange tijd ‘waarde’ zal worden gedefinieerd, hoe bedrijven zullen worden gestructureerd en gemanaged,  en waar nieuwe kansen voor winstgevende groei liggen.

Al deze zeven technologieën onderscheiden zich door drie kenmerken, die hen significant anders, geavanceerder en invloedrijker maken dan de technologie van eerdere ‘industriële revoluties’ (we staan aan de vooravond van de vierde!):

Intelligentie: het vermogen om een ​​omgeving of situatie te (her)kennen of te voorspellen, en op die kennis in te spelen. Dit gaat veel verder dan feiten kennen of leren; het is het vermogen om dingen ’te begrijpen’.

Natuurlijke interface: de capaciteit om zich aan te passen aan de acties, eigenschappen en het intuïtieve begrip van mensen, maar ook aan de fysieke omgeving.

Ubiquity of alomtegenwoordigheid: het vermogen om alomtegenwoordig te zijn, in elke transactie, elk object, elke machine, elk systeem en elke menselijke actor, zodra wij allemaal onderling ‘connected’ zullen zijn.

Wat deze zeven technologieën zo bijzonder en belangwekkend maakt, is dat zij elk voor zich op eigen manier een ‘universele’, dat wil zeggen alles en iedereen rakende impact zullen hebben. Elk voor zich zullen ze onze manieren van werken en consumeren veranderen, maar ook ons welzijn (gezondheid), onze intellectuele evolutie (leren) en de fysieke wereld om ons heen (omgeving).

Seven Technologies Remaking the World -An MIT SMR Executive Guide

Arne Lasance begon zijn carrière in de uitgeverij, als journalist voor een managementblad. Snel daarna vervulde hij diverse uitgevers- en managementfuncties. Vanaf begin jaren ‘90 was hij corporate business consultant en projectmanager voor intranet- en internetpublishingprojecten.
Berichten gemaakt 142

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven