{"id":965,"date":"2018-02-05T12:34:28","date_gmt":"2018-02-05T12:34:28","guid":{"rendered":"https:\/\/tibprojecten.nl\/?p=965"},"modified":"2018-02-05T12:34:28","modified_gmt":"2018-02-05T12:34:28","slug":"behavioral-economics-en-mkb","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/","title":{"rendered":"Behavioral Economics en het MKB"},"content":{"rendered":"

Als u nog nooit gehoord had van \u2018behavioral economics\u2019 of gedragseconomie v\u00f3\u00f3rdat Richard Thaler<\/a> er een Nobelprijs voor kreeg bent u de enige niet. De gedragseconomie stelt, dat de consument geen rationele homo economicus<\/em> is, die steevast kiest voor de beste kwaliteit tegen de laagste prijs \u2013 \u00a0zo\u2019n gemakkelijk handvat voor marketeers. Nee, de consument is veeleer een kuddedier, dat in zijn economische keuzes wordt geleid door statusdenken, fobie\u00ebn, meedoen met de buren en andere irrationele emoties. Slimme bedrijven (en overheden) kunnen die kennis gebruiken door mensen een onmerkbaar duwtje in de goede richting te geven \u2013 het befaamde \u2018nudgen<\/a>\u2019 dat door Big Data en AI<\/a> mogelijk gemaakt wordt.<\/p>\n

Jaja, zult u zeggen \u2013 weer zo\u2019n hype, zo\u2019n fata morgana waar alleen het grootkapitaal iets aan heeft. Nou\u2026 Deloitte\u2019s Center for Integrated Research publiceerde onlangs Exercising judgment: How behavioral economics can help midsize companies become more agile<\/a>, dat uitlegt dat en hoe ook het midden- en kleinbedrijf gedragseconomische taktieken kan inzetten om de organisatie en haar medewerkers wakker te schudden en meer \u2018agile\u2019 en bedacht op kansen kan maken.<\/p>\n

Mensen (consumenten zowel als medewerkers) zijn dan wel geen voorspelbare rationele kopers, ze zijn wel degelijk \u201cpredictably irrational<\/a>.\u201d Ieder mens is bang van en voor het nieuwe en onbekende, lijdt onder \u2018embarrras du choix\u2019, en kiest in weerwil van het spreekwoord \u2018goedkoop is duurkoop\u2019 toch vaak voor de korte termijn(winst). \u00a0Die weerzin resulteert niet zelden in miskopen dan wel gemiste kansen, op allerlei terrein. Volgens Thaler kunnen simpele \u2018nudges\u2019, gedragskundige duwtjes, de \u2018choice architecture\u2019 (het ontwerp van het keuzeproces be\u00efnvloedt de uitkomst\/beslissing) optimaliseren, zodat vaker de gewenste keuzes gemaakt worden. Denk ook aan de rol van \u2018fake news\u2019 zoals dat sinds jaar en dag door alle regeringen en alle partijen ingezet wordt \u2013 ook D66!.<\/p>\n

Om dat met enige hoop op succes te doen, is inzicht in Big Data trends nodig, ervaring en vakmanschap m.b.t. gedragswetenschappelijke instrumenten, en kennis van de drivers en motivatoren die in een bepaalde situatie een rol\u00a0 spelen.<\/p>\n

Het MKB speelt een belangrijke rol in de wereldeconomie. Zelfs al missen die ondernemingen de middelen (financieel zowel als technologisch) die de giganten ter beschikking staan, ze zijn q.q. vaak al flexibeler en wendbaarder vis-\u00e0-vis hun almaar dynamischer markten. \u00a0Gedragseconomische inzichten helpen hen daar n\u00f3g beter in te worden, bijvoorbeeld bij het werven en behouden van talentvol personeel. Volgens Deloitte is het bijvoorbeeld van belang om alle neuzen voortdurend en enthousiast dezelfde kant op te sturen en houden en echte betrokkenheid en inzet te cre\u00ebren. Daarmee neem je heel wat onzekerheden en angst voor het nieuwe bij de mensen weg. Gemotiveerde medewerkers vertalen zich ook in het MKB in meer omzet en meer winst. Om nog niet te spreken van loyale en betrokken klanten!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Als u nog nooit gehoord had van \u2018behavioral economics\u2019 of gedragseconomie v\u00f3\u00f3rdat Richard Thaler er een Nobelprijs voor kreeg bent u de enige niet. De gedragseconomie stelt, dat de consument geen rationele homo economicus is, die steevast kiest voor de beste kwaliteit tegen de laagste prijs \u2013 \u00a0zo\u2019n gemakkelijk handvat voor marketeers. Nee, de consument […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":966,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_dont_email_post_to_subs":false,"_jetpack_newsletter_tier_id":0,"_jetpack_memberships_contains_paywalled_content":false,"_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":""},"categories":[9,10],"tags":[71,70,73,72,74],"class_list":["post-965","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-algemeen","category-talent-management","tag-behavioural-economics","tag-gedragseconomie","tag-mkb","tag-nudging","tag-talent"],"yoast_head":"\nBehavioral Economics en het MKB - Ambachtelijk Management<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"nl_NL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Behavioral Economics en het MKB - Ambachtelijk Management\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Als u nog nooit gehoord had van \u2018behavioral economics\u2019 of gedragseconomie v\u00f3\u00f3rdat Richard Thaler er een Nobelprijs voor kreeg bent u de enige niet. De gedragseconomie stelt, dat de consument geen rationele homo economicus is, die steevast kiest voor de beste kwaliteit tegen de laagste prijs \u2013 \u00a0zo\u2019n gemakkelijk handvat voor marketeers. Nee, de consument […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Ambachtelijk Management\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2018-02-05T12:34:28+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2018\/02\/nudging.png?fit=860%2C377&ssl=1\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"860\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"377\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/png\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Arne Lasance\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Geschreven door\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Arne Lasance\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Geschatte leestijd\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"2 minuten\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/\",\"url\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/\",\"name\":\"Behavioral Economics en het MKB - Ambachtelijk Management\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2018\/02\/nudging.png?fit=860%2C377&ssl=1\",\"datePublished\":\"2018-02-05T12:34:28+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/1495ebf74a085d488d722a8d4e5f1fb2\"},\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2018\/02\/nudging.png?fit=860%2C377&ssl=1\",\"contentUrl\":\"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2018\/02\/nudging.png?fit=860%2C377&ssl=1\",\"width\":860,\"height\":377},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Behavioral Economics en het MKB\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/\",\"name\":\"Ambachtelijk Management\",\"description\":\"Arne Lasance\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"nl-NL\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/1495ebf74a085d488d722a8d4e5f1fb2\",\"name\":\"Arne Lasance\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2d3b85f1e1734057178dea4f4c444831?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2d3b85f1e1734057178dea4f4c444831?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Arne Lasance\"},\"description\":\"Arne Lasance begon zijn carri\u00e8re in de uitgeverij, als journalist voor een managementblad. Snel daarna vervulde hij diverse uitgevers- en managementfuncties. Vanaf begin jaren \u201890 was hij corporate business consultant en projectmanager voor intranet- en internetpublishingprojecten.\",\"url\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/author\/manager\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Behavioral Economics en het MKB - Ambachtelijk Management","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/","og_locale":"nl_NL","og_type":"article","og_title":"Behavioral Economics en het MKB - Ambachtelijk Management","og_description":"Als u nog nooit gehoord had van \u2018behavioral economics\u2019 of gedragseconomie v\u00f3\u00f3rdat Richard Thaler er een Nobelprijs voor kreeg bent u de enige niet. De gedragseconomie stelt, dat de consument geen rationele homo economicus is, die steevast kiest voor de beste kwaliteit tegen de laagste prijs \u2013 \u00a0zo\u2019n gemakkelijk handvat voor marketeers. Nee, de consument […]","og_url":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/","og_site_name":"Ambachtelijk Management","article_published_time":"2018-02-05T12:34:28+00:00","og_image":[{"width":860,"height":377,"url":"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2018\/02\/nudging.png?fit=860%2C377&ssl=1","type":"image\/png"}],"author":"Arne Lasance","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Geschreven door":"Arne Lasance","Geschatte leestijd":"2 minuten"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/","url":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/","name":"Behavioral Economics en het MKB - Ambachtelijk Management","isPartOf":{"@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2018\/02\/nudging.png?fit=860%2C377&ssl=1","datePublished":"2018-02-05T12:34:28+00:00","author":{"@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/1495ebf74a085d488d722a8d4e5f1fb2"},"breadcrumb":{"@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/#breadcrumb"},"inLanguage":"nl-NL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/#primaryimage","url":"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2018\/02\/nudging.png?fit=860%2C377&ssl=1","contentUrl":"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2018\/02\/nudging.png?fit=860%2C377&ssl=1","width":860,"height":377},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/tibprojecten.nl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Behavioral Economics en het MKB"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/#website","url":"https:\/\/tibprojecten.nl\/","name":"Ambachtelijk Management","description":"Arne Lasance","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/tibprojecten.nl\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"nl-NL"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/1495ebf74a085d488d722a8d4e5f1fb2","name":"Arne Lasance","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2d3b85f1e1734057178dea4f4c444831?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2d3b85f1e1734057178dea4f4c444831?s=96&d=mm&r=g","caption":"Arne Lasance"},"description":"Arne Lasance begon zijn carri\u00e8re in de uitgeverij, als journalist voor een managementblad. Snel daarna vervulde hij diverse uitgevers- en managementfuncties. Vanaf begin jaren \u201890 was hij corporate business consultant en projectmanager voor intranet- en internetpublishingprojecten.","url":"https:\/\/tibprojecten.nl\/author\/manager\/"}]}},"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2018\/02\/nudging.png?fit=860%2C377&ssl=1","jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/p9bgIo-fz","jetpack-related-posts":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/965","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=965"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/965\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":967,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/965\/revisions\/967"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/966"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=965"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=965"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=965"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}