{"id":965,"date":"2018-02-05T12:34:28","date_gmt":"2018-02-05T12:34:28","guid":{"rendered":"https:\/\/tibprojecten.nl\/?p=965"},"modified":"2018-02-05T12:34:28","modified_gmt":"2018-02-05T12:34:28","slug":"behavioral-economics-en-mkb","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/behavioral-economics-en-mkb\/","title":{"rendered":"Behavioral Economics en het MKB"},"content":{"rendered":"
Als u nog nooit gehoord had van \u2018behavioral economics\u2019 of gedragseconomie v\u00f3\u00f3rdat Richard Thaler<\/a> er een Nobelprijs voor kreeg bent u de enige niet. De gedragseconomie stelt, dat de consument geen rationele homo economicus<\/em> is, die steevast kiest voor de beste kwaliteit tegen de laagste prijs \u2013 \u00a0zo\u2019n gemakkelijk handvat voor marketeers. Nee, de consument is veeleer een kuddedier, dat in zijn economische keuzes wordt geleid door statusdenken, fobie\u00ebn, meedoen met de buren en andere irrationele emoties. Slimme bedrijven (en overheden) kunnen die kennis gebruiken door mensen een onmerkbaar duwtje in de goede richting te geven \u2013 het befaamde \u2018nudgen<\/a>\u2019 dat door Big Data en AI<\/a> mogelijk gemaakt wordt.<\/p>\n Jaja, zult u zeggen \u2013 weer zo\u2019n hype, zo\u2019n fata morgana waar alleen het grootkapitaal iets aan heeft. Nou\u2026 Deloitte\u2019s Center for Integrated Research publiceerde onlangs Exercising judgment: How behavioral economics can help midsize companies become more agile<\/a>, dat uitlegt dat en hoe ook het midden- en kleinbedrijf gedragseconomische taktieken kan inzetten om de organisatie en haar medewerkers wakker te schudden en meer \u2018agile\u2019 en bedacht op kansen kan maken.<\/p>\n