{"id":906,"date":"2018-01-24T08:57:27","date_gmt":"2018-01-24T08:57:27","guid":{"rendered":"https:\/\/tibprojecten.nl\/?p=906"},"modified":"2018-01-24T08:57:27","modified_gmt":"2018-01-24T08:57:27","slug":"naar-nieuwe-businessmodellen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/naar-nieuwe-businessmodellen\/","title":{"rendered":"Naar nieuwe businessmodellen"},"content":{"rendered":"
Vooral de (informatie)technologie-, media- en telecommunicatiesectoren (TMT) worden gedwongen de manieren waarop zij hun producten en diensten plachten te verkopen en leveren grondig te veranderen. Denk aan de wanhopige pogingen van Nederlandse dagbladen om flexibele abonnementen te slijten, naast experimenten als Topics<\/a> en Blendle<\/a>. Maar ook andere sectoren ontkomen er niet aan.<\/p>\n Consumenten eisen steeds luidruchtiger, dat ze de aangeboden producten en diensten flexibel, schaalbaar en veilig \u00a0kunnen gebruiken. Dat geldt voor media-inhoud, maar ook voor technologie-infrastructuur (alles as-a-service) en enterprise software-oplossingenin the cloud; voor mobiliteitsdiensten (Uber, Greenwheels, zelfrijdende auto\u2019s) en (volledig ingerichte) winkelfaciliteiten( Amazon, bol.com). Klanten willen kunnen kiezen waar, hoe en hoeveel ze consumeren en betalen. Een dergelijke flexibele consumptiebehoefte vereist een volledige re-think van het oude bedrijfsmodel. Hoe en aan wie producten en diensten worden verkocht verandert fundamenteel. De overgang naar een businessmodel voor betalen per gebruik<\/a>, vereist nieuwe competenties van de organisatie, nieuwe operating models en nieuwe technologieplatforms.<\/p>\n