{"id":904,"date":"2018-01-23T10:02:48","date_gmt":"2018-01-23T10:02:48","guid":{"rendered":"https:\/\/tibprojecten.nl\/?p=904"},"modified":"2018-01-25T13:10:55","modified_gmt":"2018-01-25T13:10:55","slug":"intelligente-technologie-zonder-slimme-mensen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/intelligente-technologie-zonder-slimme-mensen\/","title":{"rendered":"Intelligente technologie kan niet zonder slimme mensen"},"content":{"rendered":"
We kunnen het niet meer ontkennen: het tijdperk van de intelligente onderneming is aangebroken. \u00a0AI, cognitive computing en predictive analytics zijn van sf realiteit geworden, en in welhaast alle sectoren dagen snelle en \u2018agile\u2019 startups startups traditionele ondernemingen uit om mee te doen \u2013 of te verdwijnen.<\/p>\n
Maar de meeste van die ondernemingen \u2013 en hun managers \u2013 zetten op zijn best pas de eerste schreden in het eerste van de drie stadia van adoptie \u2013 kennismaking & opleiding, testing & prototyping en \u00a0de \u2018mature\u2019 toepassing op enige relevante schaal. Terwijl de consensus toch is, dat de echte kansen van en voor AI liggen in het aanboren van volledig nieuwe waardecreatiekansen, door gevestigde bedrijven te helpen hun aanbod uit te breiden en\/of nieuwe markten te infiltreren of zelfs uit te vinden. Volgens projecties van Accenture zou volwassen implementatie de mondiale winstpotentie tegen 2022 met maar liefst $ 4.8 biljoen kunnen verhogen!<\/p>\n
Die innovatie is alleen mogelijk door de koppeling van intelligente technologie met menselijk vernuft. Dat betekent dat werknemers hun werk en de eisen die dat aan hen stelt en zal stellen enorm gaan veranderen.<\/p>\n
Volgens het rapport van Accenture Reworking the Revolution<\/a><\/em> zijn de meeste \u2018leiders\u2019 intussen wel overtuigd dat de hierboven geschetste toekomstomschrijving correct is \u2013 maar bijna niemand weet hoe ze wat Accenture noemt \u2018applied Intelligence\u2019 (\u201cthe ability to implement intelligent technology and human ingenuity to drive growth\u201d) in hun organisaties moeten bewerkstelligen. Volgens het rapport gaat het om drie cruciale strategische beslissingen:<\/p>\n Ook veel van het witteboordenwerk is repetitief en eist behalve aandacht weinig hersengymnastiek. Die rollen en taken kunnen computers sneller, beter, foutloos en 24\/7 vervullen. Dat moet voor de medewerkers ruimte scheppen om echt iets bij te dragen en waarde te cre\u00ebren, bijvoorbeeld door productiever interactie met klanten dan facturen en aanmaningen sturen.<\/p>\n Processen worden gestroomlijnd, maar oude dingen alleen sneller en slimmer doen is de oplossing niet (meer), niet voor de organisatie maar ook niet voor de individuele werknemer. \u201cWerken om te leven\u201d wordt \u201cLeven om te werken\u201d; volgens sommige theoretici zal werk een benijdenswaard privilege van de intellectuele en daadkrachtige elite worden (terwijl de massa het met een universeel basisinkomen en al dan niet hoogstaande hobby\u2019s zal moeten doen). Accenture zelf investeert 60% van de bezuinigingen die AI aldaar realiseert in training en opleiding van duizenden medewerkers, van wie de bulk van het werk inmiddels uitbesteed is aan machines. \u00a0De bedoeling is, dat zij leren om samen met de AI-systemen beter de Accenture-klanten te bedienen.<\/p>\n 3) Mens en machine zullen het samen moeten gaan doen<\/p>\n De machines voeren vooralsnog de opdrachten van mensen uit. CEO\u2019s kunnen nog niet zonder \u2018menselijke\u2019 competenties bij het toewijzen van middelen, leiderschap, communicatie, het oplossen van complexe problemen en het op basis van onvolledige informatie oordelen en beslissen. beoordelen van situaties. Spoedig zullen mensen die hun competentie-set weten te verdiepen en verrijken door de machine de \u2018pure\u2019 menselijke collega ver achter zich laten.<\/p>\n\n
\n