2017 COSO Enterprise Risk Management-raamwerk<\/a> komt \u2018cultuur\u2019 niet minder dan 124 keer voor!\u00a0 Zeker in de recente update van het model is Enterprise Risk Management niet langer hoofdzakelijk gericht op het voorkomen van verlies aan financi\u00eble waarde en het minimaliseren van risico’s tot een aanvaardbaar niveau \u2013 ERM wordt voortaan eerder gezien als een integraal onderdeel van de strategiebepaling, en van de zo noodzakelijke identificatie van mogelijkheden om meer\/extra waarde te cre\u00ebren en te behouden.<\/p>\n <\/p>\n
Een zwakke bedrijfscultuur laat ongewenst gedrag voortwoekeren, wat een verscheidenheid aan tastbare en minder tastbare risico’s cre\u00ebert. Het is dan ook cruciaal om de verwachtingen over gewenst en ongewenst gedrag voortdurend te expliciteren en te benadrukken, en om te waken voor een geleidelijke erosie van normen, waarden en control-maatregelen.<\/p>\n
De cultuur van elke organisatie is uniek, en dient afgestemd te zijn op haar missie en bedrijfsmodel, evenals op de verwachtingen van klanten, partners, toezichthouders en andere belanghebbenden. Als je een retailer bent, is een belangrijke waarde dat de klant koning is en altijd gelijk heeft; maar dat werkt natuurlijk niet voor een accountant die professioneel sceptisch moet blijven.<\/p>\n
In plaats van medewerkers bij incidenten meteen te \u2018blamen\u2019, kan men deze beter als handvat gebruiken om \u00a0de normen en waarden nog eens te benadrukken en versterken. Directie en management moeten cultuur, normen en waarde regelmatig reviewen, net als de verwoording van waarom zij zo belangrijk zijn en hoe de bijbehorende performance gemeten zal worden, zowel organisatie-breed als per werknemer. Inclusief de directie zelf, natuurlijk. \u00a0Daarbij moet er positieve synergie gecre\u00eberd worden tussen organisatie, leiding en de externe en interne auditfunctie als bewakers van het culturele ecosysteem\u2019.<\/p>\n
Want die bedrijfscultuur is een van de sleutelfactoren voor succes of falen van het risicobeheer(singssysteem). Het is de cultuur die onethische verkooppraktijken of administratieve verwerking bevordert dan wel tegengaat, die een oogje dichtknijpt voor gevaarlijke arbeidsomstandigheden of te weinig aandacht voor kostenbesparing toelaat. Het is ook de bedrijfscultuur, die medewerkers aanspoort tot of weerhoudt om fouten, problemen en verbetermogelijkheden te melden. De bedrijfscultuur is zo zelf een risicofactor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
De ethiek en de cultuur van een organisatie \u00a0wordt in de loop van de tijd gemakkelijk ondermijnd door een opeenvolging van op zich onopvallende kleine (in)acties, die sluipenderwijs grotere overtredingen kunnen oproepen. Cultuur en gedrag versterken elkaar in een cyclus die uiteindelijk een positief, dan wel een negatief effect zullen hebben. Die cultuur zit in […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":902,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_dont_email_post_to_subs":false,"_jetpack_newsletter_tier_id":0,"_jetpack_memberships_contains_paywalled_content":false,"_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":""},"categories":[9,8],"tags":[],"class_list":["post-901","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-algemeen","category-financial-management"],"yoast_head":"\n
Risicomanagement: waakzaamheid rond bedrijfscultuur - Ambachtelijk Management<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n