{"id":882,"date":"2018-01-16T09:40:12","date_gmt":"2018-01-16T09:40:12","guid":{"rendered":"https:\/\/tibprojecten.nl\/?p=882"},"modified":"2018-01-16T09:42:32","modified_gmt":"2018-01-16T09:42:32","slug":"kun-leiden-leren","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/kun-leiden-leren\/","title":{"rendered":"Kun je leiden leren?"},"content":{"rendered":"
Velen zien nog steeds een MBA als een sine qua non om carri\u00e8re te maken. In de bakermat van dat idee, de VS, heeft ongeveer 40% van alle CEO\u2019s dat diploma behaald. Maar meerdere grootschalige onderzoeken hebben aangetoond, dat leiderschap, dat uitsluitend gebaseerd wordt op MBA<\/a>-professionalisme en de bijbehorende (kille?) logica, niet altijd voldoende is om op de langere termijn financi\u00eble, maatschappelijke en bedrijfsculturele resultaten te garanderen. Integendeel, vaak blijkt dat soort \u2018leiderschap\u2019 uiteindelijk schadelijk voor de productiviteit en dus groei en winstgevendheid van een organisatie. In \u00e9\u00e9n specifiek onderzoek<\/a> analyseerden onderzoekers bijvoorbeeld de performance van organisaties, geleid door 440 CEO’s die de eer te beurt viel de cover van tijdschriften als BusinessWeek, Fortune <\/em>en Forbes<\/em> te sieren. De onderzoekers splitsten de testobjecten in twee groepen – die met een MBA, en die zonder, en monitorden de prestaties van hun organisatie over zeven achtereenvolgende jaren. \u00a0Het zal u inmiddels niet meer verrassen – de performance van de MBA-ers\u00a0 was significant slechter. Een andere studie<\/a>, gepubliceerd in de Journal of Business Ethics<\/em>, keek naar de resultaten van meer dan 5000 CEO’s en kwam tot een vergelijkbare conclusie.<\/p>\n Daarmee is niet gezegd, dat de kennis en competenties<\/a> achter een MBA niet nuttig zijn, bij het leiding geven aan een organisatie. Maar als de \u00a0harde lineaire MBA-logica de enige leidraad wordt – ten koste van andere vaardigheden, zoals zelfkennis, zelfreflectie, luisteren naar anderen en aandacht voor de bedrijfscultuur \u2013 raakt het leiderschap uit balans. Bill George, hoogleraar leiderschap aan de Harvard Business School, zegt dat self-awareness<\/a> het startpunt van echt leiderschap is. Zelfkennis is de vaardigheid om je voortdurend bewust te zijn van je gedachten, oordelen, emoties, normen en waarden. Alleen door onszelf te kennen en onze zwaktes te erkennen, kunnen we hopen met enige \u2018authenticiteit\u2019 en integriteit leiding te geven aan onszelf – en van daaruit ook aan anderen en onze organisatie.<\/p>\n