{"id":864,"date":"2018-01-11T13:00:56","date_gmt":"2018-01-11T13:00:56","guid":{"rendered":"https:\/\/tibprojecten.nl\/?p=864"},"modified":"2018-01-11T13:05:27","modified_gmt":"2018-01-11T13:05:27","slug":"bedrijfstakken-en-sectoren-zo-ouderwetse-silos","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/bedrijfstakken-en-sectoren-zo-ouderwetse-silos\/","title":{"rendered":"Bedrijfstakken en \u2013sectoren zijn z\u00f3 ouderwetse silo\u2019s…"},"content":{"rendered":"
De digitalisering dringt inmiddels door tot in alle haarvaten van onze maatschappij en economie. Wij consumenten (B zowel als C) verwachten steeds meer brede, naadloos ge\u00efntegreerde en gepersonaliseerde dienstverlening. Een van de gevolgen is dat die verwachtingen ook de grenzen tussen traditionele sectoren zullen doen verdwijnen of in elk geval vervagen.<\/p>\n
In plaats van de gespecialiseerde diensten en producten van een of meerdere bedrijfstak af te nemen, wenden we ons voortaan liever tot digitale platforms<\/em> en ecosystems<\/em>.<\/p>\n Een platform is een bedrijfsmodel waarmee meerdere deelnemers\/stakeholders (producenten zowel als consumenten) verbinding kunnen maken, met elkaar kunnen communiceren en met elkaar waarde kunnen cre\u00ebren en uitwisselen<\/a>. De meest succesvolle digitale ondernemingen, zoals Alibaba, Amazon of Facebook, zijn allemaal ontworpen op zo\u2019n platform-bedrijfsmodel.<\/p>\n Een ecosysteem<\/a> is daarnaast te omschrijven als een onderling verbonden (\u2018connected\u2019) set van diensten, waarmee gebruikers in \u00e9\u00e9n ge\u00efntegreerde omgeving verschillende gerelateerde behoeften kunnen vervullen. B2C ecosystemen focussen dezer dagen vooral op op behoeften\/diensten als reizen, gezondheidszorg of huisvesting. Business-to-business (B2B) ecosystemen zijn in het algemeen gericht op bepaalde functies, bijvoorbeeld marketing en sales, operations, procurement of finance.<\/p>\n De verwachting is dat tegen 2025 30 procent van de wereldhandel gerealiseerd zal worden door of vanuit dergelijke ecosystemen. Willen ondernemingen met succes opereren in en met zo\u2019n digitaal ecosysteem<\/a>, dan zullen ze hun \u00a0hun traditionele rol en bedrijfsmodellen grondig moeten herzien en moeten evalueren welke opportunities <\/em>er zijn of mogelijk worden, door nauw samen te werken met andere spelers in andere sectoren. Ze moeten leren inzien hoe in dergelijke ecosystemen de \u2018value pool\u2019<\/a> verschuift\u00a0 en groeit, en hoe ze heel anders tegen kansen en risico\u2019s moeten leren aankijken. Voor velen zal ecosysteemdenken een forse transitiedobber zijn, maar ondernemingen die nu al de contouren van hun veranderende context ontwaren zullen als eerste ook de nieuwe inkomstenbronnen exploiteren.<\/p>\n Inmiddels kijkt u voor een stedentrip op Airbnb, roept u een Uber-taxi met uw mobiel en bestelt u het eerste avondmaal via GrubHub of Seamless. Apple is al lang veel meer dan een leverancier van apparaten; Facebook is een manier van leven geworden. Klanten worden wakker met de wereld aan hun voeten, via de smartphone. Zeven van de tien grootste ondernemingen (naar marktkapitalisatie) zijn ecosysteemspelers – Alibaba, Alphabet, Amazon, Apple, Facebook, Microsoft, en Tencent. Vijftien jaar geleden bestonden de meesten nog niet.<\/p>\n<\/p>\n