{"id":801,"date":"2017-12-22T14:16:06","date_gmt":"2017-12-22T14:16:06","guid":{"rendered":"http:\/\/tibprojecten.nl\/?p=801"},"modified":"2017-12-24T12:01:34","modified_gmt":"2017-12-24T12:01:34","slug":"lange-korte-termijn-blijft-vraag","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/lange-korte-termijn-blijft-vraag\/","title":{"rendered":"Lange of korte termijn, dat blijft de vraag"},"content":{"rendered":"
We hebben een opmerkelijk beursjaar (bijna) achter de rug. De S & P- en de Dow-indexen zijn respectievelijk met 18% en 19% gestegen. Maar deze \u2018winsten\u2019 zijn niet gebaseerd op echte (winst)groei: de gemiddelde kwartaalwinst is sinds 2012 slechts met 5% gestegen<\/a>, terwijl de waardering van beleggers van die magere resultaten (gemeten aan de hand van de winst per aandeel) in dezelfde periode met liefst 59% groeide<\/a>. Wat zit er achter die disconnect? Sommige economen beweren dat de feitelijke winstgroei stagneert vanwege het nog steeds alomtegenwoordige kortetermijndenken. Decennia-lang focussen op het beeld van het volgende kwartaal in plaats van op groei en vernieuwing op de langere termijn heeft geresulteerd in \u2018uitgeholde\u2019 bedrijven.<\/p>\n Zo concludeerde recent onderzoek<\/a> van Rachelle Sampson en Yuan Shi datdit vermaledijde kortetermijndenken negatief gecorreleerd is met innovativiteit, gemeten als RQ (“Research Quoti\u00ebnt”, een maat voor het rendement gemaakt op R&D-investeringen<\/a>). Beleggers straffen bedrijven met een dergelijke kortetermijn-ori\u00ebntatie (blijkend uit minder investeringen in R&D?) met hogere discount rates, waardoor de kapitaalkosten voor die bedrijven stijgen. Bedrijven met een langetermijn-ori\u00ebntatie daarentegen worden beloond met lagere kapitaallasten, waardoor ze weer meer in R&D (innovatie) kunnen veroorloven.<\/p>\n De meeste pogingen om iets te doen aan dat kortetermijndenken schieten tekort, omdat ze vooral CEO-gedrag denken te be\u00efnvloeden met een combinatie van ratio ( \u2018wees nu verstandig!\u2019) \u00a0en financi\u00eble incentives. Hoewel goedbedoeld, falen deze inspanningen doordat ze ontkennen of niet zien dat het gedrag van de CEO grotendeels wordt bepaald door de structuur van de onderneming.<\/p>\n Volgens Anne Marie Knott, Robert and Barbara Frick Professor in Business aan de \u00a0Olin Business School Washington University op hbr.org<\/a> zijn er drie samenhangende ontwikkelingen, die het kortetermijndenken de laatste decennia hebben bevorderd, en mutatis mutandis innovatie relatief verwaarloosd: het steeds vaker aantrekken van CEO\u2019s van buiten, de decentralisatie van R&D, en een focus op de ontwikkelingskant van R&D in plaats van op de onderzoekskant.<\/p>\n