{"id":784,"date":"2017-12-18T12:46:49","date_gmt":"2017-12-18T12:46:49","guid":{"rendered":"http:\/\/tibprojecten.nl\/?p=784"},"modified":"2017-12-24T12:28:07","modified_gmt":"2017-12-24T12:28:07","slug":"consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/","title":{"rendered":"Consumentenonderzoek social media: wij leveren voortaan zelf de benodigde gegevens"},"content":{"rendered":"

Instagram, Flickr en Twitter: nieuwe en goedkopere bron van bruikbare informatie<\/h2>\n

Onderzoekers van het Digitale Geografie Laboratorium aan de Universiteit van Helsinki hebben onderzocht, of \u00a0en hoe gegevens uit openbare sociale media kunnen worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige activiteiten van bezoekers van 56 Finse en Zuid-Afrikaanse nationale parken. \u00a0Zij namen als basis de uitingen van die bezoekers op Instagram, Flickr en Twitter. Deze nationale parken zijn niet alleen publiekstrekkers \u2013 ze vormen ook de hoeksteen van beleid, gericht op behoud van biodiversiteit. Parkbeheer en strategische planning kunnen dus niet zonder actuele informatie over bezoekersgedrag en inzicht in te verwachten ontwikkelingen.
\n<\/p>\n

\"Consumentenonderzoek
\n“De met natuurbescherming belaste instellingen beschikken vaak niet over de middelen \u2013 die Amazon en andere grote bedrijven wel hebben – om op traditionele manieren bezoekersenqu\u00eates uit te voeren. De vraag was: bieden data uit de sociale media een nieuwe en goedkopere bron van bruikbare informatie?\u201d, aldus Dr. Enrico Di Minin van de onderzoeksgroep. In het onderzoek werden gegevens ontleend aan Instagram, Twitter en Flickr vergeleken met de resultaten van \u2018klassiek\u2019 consumentenonderzoek. Analyse van Instagram blijkt de meest \u2018juiste\u2019 gegevens op te leveren voor monitoring van bezoekers en het tijdig identificeren van nieuwe trends.<\/p>\n

Uit eerder onderzoek van de groep was al gebleken, dat gegevens \u00a0die gelezen worden uit openbare sociale media kunnen worden gebruikt om in zicht te krijgen in wat bezoekers het liefst zien in de parken, en wat voor soort activiteiten ze uitvoeren. “Wij hebben vast kunnen stellen, dat die data uit openbare \u2018posts\u2019 overeenkomen met wat de bezoekers rapporteren, als hen als consument gevraagd wordt naar hun activiteiten en wensen, en zelfs met de schommelingen in bezoekersaantallen”, zegt onderzoekster Anna Hausmann, die de voorkeuren van bezoekers van Afrikaanse nationale parken in kaart bracht.<\/p>\n\n

Social media feeds \u00a0blijken daarnaast ook een bruikbare bron voor identificatie van nieuwe trends binnen beschermde gebieden \u2013 een terrein waar de graditionele consumentenbevraging tekort schoot. “In Fins Lapland bijvoorbeeld signaleerden we al vroeg de opkomst van nieuwe vormen van buitenactiviteiten, zoals winterfietsen en kitesurfen!\u201d<\/p>\n

De analyse van social-mediaplatforms opent volledig nieuwe mogelijkheden om inzicht te krijgen in wat en waar consumenten ervaren en waarderen.<\/p>\n

Journal Reference:<\/h4>\n

Henrikki Tenkanen, Enrico Di Minin, Vuokko Heikinheimo, Anna Hausmann, Marna Herbst, Liisa Kajala, Tuuli Toivonen: Instagram, Flickr, or Twitter: Assessing the usability of social media data for visitor monitoring in protected areas. Scientific Reports<\/em>, 2017; 7 (1)<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Instagram, Flickr en Twitter: nieuwe en goedkopere bron van bruikbare informatie Onderzoekers van het Digitale Geografie Laboratorium aan de Universiteit van Helsinki hebben onderzocht, of \u00a0en hoe gegevens uit openbare sociale media kunnen worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige activiteiten van bezoekers van 56 Finse en Zuid-Afrikaanse nationale parken. […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":816,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_dont_email_post_to_subs":false,"_jetpack_newsletter_tier_id":0,"_jetpack_memberships_contains_paywalled_content":false,"_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":""},"categories":[9],"tags":[22,23,21],"class_list":["post-784","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-algemeen","tag-consumentenonderzoek","tag-research","tag-social-media"],"yoast_head":"\nConsumentenonderzoek social media: wij leveren voortaan zelf de benodigde gegevens - Ambachtelijk Management<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"nl_NL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Consumentenonderzoek social media: wij leveren voortaan zelf de benodigde gegevens - Ambachtelijk Management\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Instagram, Flickr en Twitter: nieuwe en goedkopere bron van bruikbare informatie Onderzoekers van het Digitale Geografie Laboratorium aan de Universiteit van Helsinki hebben onderzocht, of \u00a0en hoe gegevens uit openbare sociale media kunnen worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige activiteiten van bezoekers van 56 Finse en Zuid-Afrikaanse nationale parken. […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Ambachtelijk Management\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2017-12-18T12:46:49+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2017-12-24T12:28:07+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/i1.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2017\/12\/social-media-research-source-marketing.jpg?fit=1350%2C900&ssl=1\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1350\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"900\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Arne Lasance\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Geschreven door\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Arne Lasance\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Geschatte leestijd\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"1 minuut\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/\",\"url\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/\",\"name\":\"Consumentenonderzoek social media: wij leveren voortaan zelf de benodigde gegevens - Ambachtelijk Management\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2017\/12\/social-media-research-source-marketing.jpg?fit=1350%2C900&ssl=1\",\"datePublished\":\"2017-12-18T12:46:49+00:00\",\"dateModified\":\"2017-12-24T12:28:07+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/1495ebf74a085d488d722a8d4e5f1fb2\"},\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2017\/12\/social-media-research-source-marketing.jpg?fit=1350%2C900&ssl=1\",\"contentUrl\":\"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2017\/12\/social-media-research-source-marketing.jpg?fit=1350%2C900&ssl=1\",\"width\":1350,\"height\":900},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Consumentenonderzoek social media: wij leveren voortaan zelf de benodigde gegevens\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/\",\"name\":\"Ambachtelijk Management\",\"description\":\"Arne Lasance\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"nl-NL\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/1495ebf74a085d488d722a8d4e5f1fb2\",\"name\":\"Arne Lasance\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2d3b85f1e1734057178dea4f4c444831?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2d3b85f1e1734057178dea4f4c444831?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Arne Lasance\"},\"description\":\"Arne Lasance begon zijn carri\u00e8re in de uitgeverij, als journalist voor een managementblad. Snel daarna vervulde hij diverse uitgevers- en managementfuncties. Vanaf begin jaren \u201890 was hij corporate business consultant en projectmanager voor intranet- en internetpublishingprojecten.\",\"url\":\"https:\/\/tibprojecten.nl\/author\/manager\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Consumentenonderzoek social media: wij leveren voortaan zelf de benodigde gegevens - Ambachtelijk Management","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/","og_locale":"nl_NL","og_type":"article","og_title":"Consumentenonderzoek social media: wij leveren voortaan zelf de benodigde gegevens - Ambachtelijk Management","og_description":"Instagram, Flickr en Twitter: nieuwe en goedkopere bron van bruikbare informatie Onderzoekers van het Digitale Geografie Laboratorium aan de Universiteit van Helsinki hebben onderzocht, of \u00a0en hoe gegevens uit openbare sociale media kunnen worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige activiteiten van bezoekers van 56 Finse en Zuid-Afrikaanse nationale parken. […]","og_url":"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/","og_site_name":"Ambachtelijk Management","article_published_time":"2017-12-18T12:46:49+00:00","article_modified_time":"2017-12-24T12:28:07+00:00","og_image":[{"width":1350,"height":900,"url":"https:\/\/i1.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2017\/12\/social-media-research-source-marketing.jpg?fit=1350%2C900&ssl=1","type":"image\/jpeg"}],"author":"Arne Lasance","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Geschreven door":"Arne Lasance","Geschatte leestijd":"1 minuut"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/","url":"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/","name":"Consumentenonderzoek social media: wij leveren voortaan zelf de benodigde gegevens - Ambachtelijk Management","isPartOf":{"@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2017\/12\/social-media-research-source-marketing.jpg?fit=1350%2C900&ssl=1","datePublished":"2017-12-18T12:46:49+00:00","dateModified":"2017-12-24T12:28:07+00:00","author":{"@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/1495ebf74a085d488d722a8d4e5f1fb2"},"breadcrumb":{"@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/#breadcrumb"},"inLanguage":"nl-NL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/#primaryimage","url":"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2017\/12\/social-media-research-source-marketing.jpg?fit=1350%2C900&ssl=1","contentUrl":"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2017\/12\/social-media-research-source-marketing.jpg?fit=1350%2C900&ssl=1","width":1350,"height":900},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/consumentenonderzoek-leveren-voortaan-zelf-benodigde-gegevens\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/tibprojecten.nl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Consumentenonderzoek social media: wij leveren voortaan zelf de benodigde gegevens"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/#website","url":"https:\/\/tibprojecten.nl\/","name":"Ambachtelijk Management","description":"Arne Lasance","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/tibprojecten.nl\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"nl-NL"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/1495ebf74a085d488d722a8d4e5f1fb2","name":"Arne Lasance","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/tibprojecten.nl\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2d3b85f1e1734057178dea4f4c444831?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2d3b85f1e1734057178dea4f4c444831?s=96&d=mm&r=g","caption":"Arne Lasance"},"description":"Arne Lasance begon zijn carri\u00e8re in de uitgeverij, als journalist voor een managementblad. Snel daarna vervulde hij diverse uitgevers- en managementfuncties. Vanaf begin jaren \u201890 was hij corporate business consultant en projectmanager voor intranet- en internetpublishingprojecten.","url":"https:\/\/tibprojecten.nl\/author\/manager\/"}]}},"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/tibprojecten.nl\/wp-content\/uploads\/2017\/12\/social-media-research-source-marketing.jpg?fit=1350%2C900&ssl=1","jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/p9bgIo-cE","jetpack-related-posts":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/784","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=784"}],"version-history":[{"count":8,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/784\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":822,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/784\/revisions\/822"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/816"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=784"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=784"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tibprojecten.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=784"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}