{"id":729,"date":"2017-11-27T12:19:21","date_gmt":"2017-11-27T12:19:21","guid":{"rendered":"http:\/\/tibprojecten.nl\/?p=729"},"modified":"2017-12-24T12:41:53","modified_gmt":"2017-12-24T12:41:53","slug":"hoeveel-organisaties-gebruiken-zelflerende-algoritmen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/hoeveel-organisaties-gebruiken-zelflerende-algoritmen\/","title":{"rendered":"Hoeveel organisaties gebruiken nu echt \u2018zelflerende algoritmen\u2019?"},"content":{"rendered":"
Een recent onderzoek van MIT Sloan<\/a> concludeerde dat slechts een op de vijf (23 procent) van de ondervraagde bedrijven enig niveau van \u2018automatisch lerende machines\u2019 toepast of uitprobeert, en van degenen die het hebben gedaan gebruikt slechts vijf procent het op enige schaal. Nog triester is het gesteld met de subset, \u2018deep learning\u2019 (zoals de Go-spelende computers), de meer geavanceerde vorm van AI-technologie. Zelflerende machines blijven voorshands voor de meeste organisaties iets waar mensen het over hebben, in plaats van dat ze het feitelijk en grootschalig (kunnen) gebruiken. \u00a0In weerwil van de hype zijn machine learning en AI nog steeds vooral het domein van wetenschappers, innovatieve startups en enkele early adopters; vooral in sectoren als cyberbeveiliging, gezondheidszorg, retail, \u00a0olie en gas.<\/p>\n Forrester<\/a> constateert echter dat het percentage organisaties dat machine learning inzet wel sterk toeneemt en vooral in het IoT van groot belang zal zijn. HUK-Coburg, een Duitse autoverzekeraar, is een partnerschap aangegaan met IoT en telematicabedrijf Robert Bosch en ontwikkelde een \u200b\u200bop auto-gebruik gebaseerde verzekering, die rijstijl en -patronen monitort en veilig rijden beloont door de premie met maar liefst 30% te verminderen. Siemens stelt dat de uitstoot van stikstofoxiden door hun elektriciteitscentrales met bijna 20 procent kon worden teruggebracht door de control over de turbines toe te vertrouwen aan een set zelflerende algoritmen.<\/p>\n Een andere beloftevolle toepassing van AI en zelflerende systemen is de natuurlijke taal-interface in klantenservice<\/a> en after sales services, dankzij het directe positieve effect dat de inzet heeft op de klantervaring. Volgens het Digital Transformation Institute <\/em>van Capgemini<\/a> gebruiken bedrijven AI nu reeds met succes om met gepersonaliseerde \u2018nudges\u2019\u00a0 aankoopbereidheid te stimuleren, klantbetrokkenheid te bevorderen en bovendien bruikbare bedrijfsmatige inzichten te genereren. Driekwart van de bedrijven die het interviewde rapporteren een omzetstijging van 10 procent sinds het implementeren van de technologie.<\/p>\n Een van de grootste hinderpalen voor het met enige hoop op succes inzetten van \u2018zelflerende algoritmen\u2019 is en blijft echter de belabberde kwaliteit en consistentie van de meeste gegevens(verzamelingen)\u2026<\/p>\n
\n<\/p>\nZelflerende algoritmen<\/h2>\n
10 procent omzetstijging<\/h2>\n