{"id":1036,"date":"2018-03-01T12:30:35","date_gmt":"2018-03-01T12:30:35","guid":{"rendered":"https:\/\/tibprojecten.nl\/?p=1036"},"modified":"2018-03-01T12:32:49","modified_gmt":"2018-03-01T12:32:49","slug":"talenten-toekomst-kennis-naar-competentie-economie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/talenten-toekomst-kennis-naar-competentie-economie\/","title":{"rendered":"Talenten voor de toekomst: van kennis- naar competentie-economie"},"content":{"rendered":"
Het Institute for the Future<\/a>, een in Californi\u00eb gevestigde denktank, \u00a0onderzocht<\/a> samen met HR- softwarebedrijf Cornerstone OnDemand<\/a> welke eigenschappen en attitudes werknemers nodig zullen hebben in de nieuwe \u2018werk\u2019 paradigmata. Om meteen hun belangwekkendste antwoorden te geven:<\/p>\n Het rapport, Future Skills: Get Fit for What’s Next<\/a>, brengt in totaal 15 “superskills” in kaart, die werknemers en studenten in die competentie-economie node zullen missen. Een zesde zogenaamde superskill \u00a0wordt bijvoorbeeld gebiedenderwijs omschreven als “Amplify Your AI IQ”: werknemers moeten leren hoe ze met AI-technologie\u00ebn kunnen werken en communiceren.<\/p>\n Nu ingrijpende technologische ontwikkelingen het concept \u2018werk\u2019<\/a> in bijna elke sector of branche veranderen, zoeken werkgevers naar andere, nieuwe en verbeterde vaardigheden en competenties in hun medewerkers. Volgens McKinsey zullen tegen 2030 naar schatting 400 tot 800 miljoen mensen wereldwijd kunnen worden vervangen door automaten en zelflerende systemen. Organisaties zullen steeds vaker, in plaats van werknemers met \u2018oude\u2019 diploma’s, mensen zoeken met nieuwe specifieke kennis en ervaring, dan wel de capaciteit om snel en effectief nieuwe (bij) te leren. In plaats van een \u2018kenniseconomie\u2019 gaat het dan eerder om een \u2018competentie-economie\u2019.<\/p>\n Werknemers zullen voortdurend nieuwe vaardigheden moeten leren, naarmate nieuwe technologische ontwikkelingen nieuwe kansen en uitdagingen scheppen Daarom moeten hun werkgevers zo snel mogelijk een \u200b\u200bsterke leercultuur cre\u00ebren, zo stelt een tweede rapport dat vandaag werd gepubliceerd, Navigating the Skills Economy: Why Creating a Culture of Learning is Now a \u2018Change or DeMoment<\/a>.\u00a0 Dat betekent:<\/p>\n Ontwikkel een lerende organisatie, met de bijbehorende cultuur. Bedrijven die hun talenten de kans geven\u00a0 om\/verplichten tot zich voortdurend verder ontwikkelen, zullen een enorme voorsprong opbouwen op hun concurrenten.<\/p>\n Geef medewerkers de ruimte om eigen initiatieven te ontplooien. Bedrijven geven elk jaar miljarden uit aan standaardvormen van opleiding en training, maar deze inspanningen hebben vaak weinig of geen effect. Beter is het werknemers te inspireren om zelf de controle te nemen over hun leer- en loopbaanontwikkeling, direct gekoppeld aan de dagelijkse werkzaamheden.<\/p>\n Ververs continu de \u2018content\u2019 van de leerprogramma\u2019s. Veel organisaties hebben moeite, dan wel nemen de moeite niet, om hun O&T programma\u2019s up to date te houden. \u00a0Om de werknemers te voorzien van die nieuwe content is nieuwe technologie onontbeerlijk.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Het Institute for the Future, een in Californi\u00eb gevestigde denktank, \u00a0onderzocht samen met HR- softwarebedrijf Cornerstone OnDemand welke eigenschappen en attitudes werknemers nodig zullen hebben in de nieuwe \u2018werk\u2019 paradigmata. Om meteen hun belangwekkendste antwoorden te geven: Zorg dat je \u2018bekend\u2019 wordt. Je digitale aanwezigheid door activiteiten binnen en buiten je directe werkomgeving zullen je […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":479,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_dont_email_post_to_subs":false,"_jetpack_newsletter_tier_id":0,"_jetpack_memberships_contains_paywalled_content":false,"_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":""},"categories":[9,10],"tags":[112,109,111,110,36,74,38],"class_list":["post-1036","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-algemeen","category-talent-management","tag-competentie-economie","tag-hrm","tag-kenniseconomie","tag-lerende-organisatie","tag-opleiding","tag-talent","tag-technologie"],"yoast_head":"\n\n