{"id":1016,"date":"2018-02-22T11:44:49","date_gmt":"2018-02-22T11:44:49","guid":{"rendered":"https:\/\/tibprojecten.nl\/?p=1016"},"modified":"2018-02-22T11:49:04","modified_gmt":"2018-02-22T11:49:04","slug":"nog-eens-mvo-valt-mee","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tibprojecten.nl\/nog-eens-mvo-valt-mee\/","title":{"rendered":"Nog eens: MVO valt niet mee"},"content":{"rendered":"
Enkele dagen geleden verwezen wij naar een onderzoek naar de vermeend duurzame inkooppraktijken<\/a> van zelfverklaard maatschappelijk verantwoorde ondernemingen. Daaruit bleek dat veel ondernemingen wel doen alsof ze de UN Sustainable Development Goals<\/a> (SDG\u2019s) steunen, maar dat dit \u2018beleid\u2019 in de praktijk vaak flinterdunne resultaten oplevert.<\/p>\n Desalniettemin groeit de consensus, dat de problemen achter die 17 SDG’s een enorme impact zullen hebben, op de mondiale samenleving en dus ook op het bedrijfsleven. \u00a0Gebeurt er niets, dan lopen we ernstige financi\u00eble risico\u2019s. Anderzijds zal een geco\u00f6rdineerde aanpak een belangrijke driver zijn voor economische groei – naar schatting \u00a0levert dat tegen 2030 in potentie US $12 triljoen per jaar extra<\/a> aan besparingen en inkomsten.<\/p>\n De uitdagingen \u00e9n de kansen zijn duidelijk. Maar hebben bedrijven ondanks al hun mooie praatjes \u00a0wel echt een idee wat die SDG\u2019s voor hen als onderneming betekenen? Welke rol ze moeten invullen en spelen in het proces? Om die vraag te beantwoorden, heeft PwC onlangs een uitgebreid onderzoek<\/a> uitgevoerd. Het doel: evalueren in hoeverre de bedrijfswereld zich echt engageert voor de doelen en welke concrete acties bedrijven in dat kader ondernemen.<\/p>\n De SDG Reporting Challenge<\/em> is een wereldwijd onderzoeksproject, dat de financi\u00eble en duurzaamheidsverslaggeving van meer dan 470 bedrijven uit 17 landen in 6 sectoren (omzet $ 9,4 miljard) analyseert. Wat zijn hun SDG-prioriteiten, hoe (goed) rapporteren zij daarover? Verlenen zij vooral lippendienst aan de doelen, of boeken ze tastbare, meetbare en eerlijk gerapporteerde vooruitgang?<\/p>\n 62% van de bedrijven blijkt momenteel de SDG’s in hun verslaggeving te noemen.\u00a0 Maar slechts 37% heeft een of meerdere SDG\u2019s tot strategische prioriteit benoemd; de rest vermeldt ze alleen in algemene termen. 38% van de onderzochte bedrijven zwijgt er geheel over. Oftewel, 63% toont geen enkele relevante betrokkenheid, zes op de tien grote ondernemingen is niet \u2018MVO\u2019.<\/p>\n Volgens PwC zijn de SDG\u2019s bepalend voor de toekomst (-kansen en risico\u2019s) van het bedrijfsleven. Ondernemingen zullen SDG\u2019s m\u00f3eten meenemen in hun groeistrategie\u00ebn, in hun kernactiviteiten, waardeketens en beleid. Alleen dan zullen ze kunnen profiteren van nieuwe kansen en markten, grote effici\u00ebntiewinst kunnen boeken en ook hun reputatie, in de ogen van overheden en de samenleving, met hoop op succes kunnen \u2018managen\u2019.<\/p>\n Het is voor alle betrokkenen evident, dat de meeste bedrijven nog steeds niet over de expertise beschikken om de SDG-doelen echt voor hun bedrijf te laten werken; noch hebben ze een referentiekader om hun SDG-performance te meten en te evalueren. Pas als ze prioriteiten gesteld hebben, kunnen bedrijven bijpassende meetbare doelstellingen ontwikkelen. KPI’s moeten meer resultaatgericht zijn – dat betekent meer holistisch denken over de impact van de bedrijfsactiviteiten op de economie, het milieu en de maatschappij als geheel. En pas daarmee gewapend zullen ze vervolgens zinvolle rapportages ontwikkelen, die zowel de financi\u00eble en maatschappelijke waarde als de impact van hun activiteiten laten zien.<\/p>\n<\/p>\n
<\/p>\n