De grootste rem op innovatie? Uw eigen management!

Volgens de ondervraagde CFO’s in een nieuw mondiaal onderzoek van Robert Half is de bestaande bureaucratie de grootste belemmering voor innovatie (30%), naast de tijd en energie die het dagelijks management ( inclusief brandjes blussen) opslokt (27%).

In deze infographic worden de resultaten van de enquête samengevat.

Volgens Robert Half’s senior director Paul McDonald lopen de meeste organisaties zichzelf voor de voeten, en creëren ze hun eigen struikelblokken op de route naar vernieuwing. In een aparte peiling van werkzoekers zei 87% dat zij de reputatie van een organisatie op het vlak van innovativiteit  als belangrijk selectiecriterium zien.

Innovatie is dus niet alleen een talentmagneet, het is ook een katalysator voor behoud en ontplooiing van de bestaande medewerkers. De CFO en CHRO kunnen een eigen rol spelen in het bevorderen van innovatie door dergelijke interne belemmeringen waar mogelijk weg te nemen. Het is zaak om onnodige bureaucratische procedures en processen te elimineren; daarbij is de input van de medewerkers niet alleen nuttig, maar noodzakelijk. Niet zelden hebben die zelf al de nodige illegale bypasses in hun workflows gerealiseerd! Ook moet vermeden worden, dat procedures en protocollen als beoordelingen en prestatiemetingen een averechts effect hebben.

Robert Half geeft de volgende do’s & don’ts  voor managers die innovatie niet in de weg willen staan:

  • Stel brainstormsessies en heidagen niet uit of af omdat iedereen te druk is.
  • Kap wilde suggesties tijdens vergaderingen niet af. Zorg voor een ‘collaborative environment’ waarin iedereen zich vrij voelt om ideeën en voorstellen ter tafel te brengen.
  • Hou de bemensing van teams niet zó krap, dat ze al moeite hebben met het afvinken van hun to-do-lijstjes. Voor echte innovatie is het nodig dat mensen zich af en toe kunnen vervelen.
  • Stel geen onrealistische doelen, verwacht niet té veel van mensen. Gun hen de tijd en de middelen.

Overigens kan een flinke dosis conservatisme of traditionalisme ook best positief uitpakken voor innovatie, zo toont de wetenschap aan.

 

Arne Lasance begon zijn carrière in de uitgeverij, als journalist voor een managementblad. Snel daarna vervulde hij diverse uitgevers- en managementfuncties. Vanaf begin jaren ‘90 was hij corporate business consultant en projectmanager voor intranet- en internetpublishingprojecten.
Berichten gemaakt 142

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven